loading...

وبلاگ راديوكودك

در اين وبلاگ شما مي توانيد ليست بهترين مطالب وب سايت راديوكودك را مشاهده كنيد.

بازدید : 320
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

گفتار درماني كودكان + تكنيك ها و بازي هاي گفتار درماني

گفتار درماني به تشخيص، بررسي و درمان آسيب هاي گفتاري و زباني مي پردازد. در حقيقت گفتار درماني كه جزو رشته‌هاي علوم توانبخشي است، اختلالات مربوط به ارتباط، صوت، درك و بلع را تشخيص داده و در جهت درمان آن اقدام مي كند. چنانچه كودكان در تلفظ كلمات مشكل داشته باشند، گفتار درمانگر مي‌تواند به آنها كمك كرده و مشكلات گفتاري و زباني را برطرف نمايد. در ادامه اين مطلب به توضيح گفتار درماني كودكان خواهيم پرداخت.

اگر كودك نتواند كلمات را واضح و روان بيان كند و يا خواسته هاي خود را به صورت يك جمله بگويد به معناي اختلالات گفتاري است. اين كودكان هجاهاي صوتي را شكسته ادا كرده و به همين علت در برقراري ارتباط با ديگران مشكل پيدا خواهند كرد. همچنين در صورتي كه كودك نتواند تلفظ كلمات را درست بيان كند يا دايره محدودي از واژگان داشته و يا لكنت زبان و مكث طولاني در صحبت كردن و عدم برقراري ارتباط با ديگران داشته باشد، از اختلالات گفتاري رنج مي برد. اين موارد رايج ترين اختلالات گفتاري هستند و كودكان مبتلا به اين مشكلات اعتماد به نفس پاييني دارند. با مراجعه به گفتار درمانگر مي توان تا حد زيادي اين مشكلات را برطرف كرد.

گفتاردرماني كودكان چيست

با گفتار درماني مي‌توان گفتار كودك را بهبود بخشيد. مشكلات گفتاري مانند لكنت زبان، بيان اشتباه واج‌ها و صداها، بيان ضعيف و... با گفتار درماني درمان خواهد شد.

گفتار درماني در موارد زير به كودك كمك مي كند:

- كنترل حجم صداي توليد شده

- اداي درست كلمات و صداها

- بيان كلمات در قالب جمله

در حقيقت گفتار درماني علمي است كه به بررسي اختلالات تاثير گذار روي گفتار مي‌پردازد. شايد اشتباهاً تصور شود كه گفتار درماني به معناي درمان با گفتار است. اما در واقع به معناي درمان اختلالات گفتار و زبان است. گفتار درماني نه تنها در زمينه مشكلات گفتاري بلكه در درك و بيان زبان نيز به كودك كمك مي كند. در بزرگسالان نيز گفتاردرماني براي افرادي كه مشكلات گفتاري داشته و نمي توانند روان صحبت كنند، به كار مي رود. گفتار درماني متعلق به سن خاصي نيست و در هر سني در صورت وجود مشكلات گفتاري مي‌توان به گفتار درمانگر مراجعه كرد.

نوزادان، نوپايان يا حتي افراد مسن كه بر اثر سكته مغزي دچار مشكلات گفتاري هستند، با مراجعه به گفتار درمانگر مي‌توانند بهبودي خود را دوباره به دست آورند. البته اين نكته نيز حائز اهميت است كه گفتار درمانگر بايد فردي باتجربه باشد و بتواند با همه سنين ارتباط برقرار كند. عقب ماندگي ذهني يكي از عمده اختلالات گفتاري است كه خود موجب بروز اختلالات ديگر مي‌شود. همچنين اختلالات شنوايي و اختلالات بينايي نيز منجر به مشكلات گفتاري شده و رشد گفتار و زبان را با تأخير مواجه مي كنند.

سلامت فيزيكي و عاطفي كودكان نيز روي گفتار آنها تاثير مي گذارد. در خانواده‌هاي پر تنش به علت محدوديت در رشد حسي و حركتي، هماهنگي عصبي براي زبان و گفتار وجود نداشته و باعث تاخير در رشد حسي - حركتي كودك و نهايتا مشكلات گفتاري او مي‌شود. هوش كودك نيز نقش بسزايي در روند رشد گفتاري او دارد. به اين ترتيب كودك مي‌تواند نمادها را بشناسد و به كمك آن از عملكردهاي شناختي مانند توجه كردن، بررسي و شناسايي و نيز برقراري ارتباط و به ياد سپردن آنها بهره گيرد. گفتار درمانگر مي‌تواند اختلالات گفتاري و ارتباطي و نيز بازتواني و ناتواني را بررسي و ارزيابي كند.

يكي از الگوهاي موثر در روند رشد گفتاري كودك، مادر است. در صورتي كه خللي در رابطه عاطفي مادر و كودك وارد شود، ممكن است به مشكلات گفتاري كودك منجر گردد. همچنين رشد زبان (از لحاظ جنسيتي) در دختران زودتر از پسران است. در خانواده‌هايي كه داراي يك فرزند هستند و توجه لازم به آموزش كودك مي‌شود، رشد زباني كودك به خصوص براي فرزند دختر، بيشتر است. كودكان تمايل دارند در گروههاي همسالان خود عضو شوند و با برقراري ارتباط، رشد گفتاري خود را افزايش دهند. كودكان هم سن، با يكديگر رغبت بيشتري براي صحبت كردن دارند و به صورت چند نفره بازي مي كنند، تلويزيون تماشا مي كنند و به فعاليت‌هاي مختلف مي پردازند.

در سنين بين ۱۲ تا ۲۴ ماهگي كودك به جاي صحبت كردن، از علم اشاره به خوبي استفاده مي كند مانند باي باي كردن و همچنين قادر است صداهاي مختلف مانند صداي حيوانات را تقليد كند. همچنين در اين سن مشكلات گفتاري بيشتر مشخص هستند. بعد از دو سالگي كودك بايد بتواند صداها و كلمات را بيان كند و از جمله هاي كوتاه براي بيان خواسته هاي خود استفاده نمايد. در اين سن كودك نبايد مدام از كلمات تكراري استفاده كند.

پدر و مادر بايد هنگام صحبت كردن كودك به گرفتگي و تن صداي آن توجه كنند. چنانچه كودك كلمات را به طور واضح بيان نكند يا جملات را كامل نكرده و در درك مطالب مشكل داشته باشد، داراي مشكلات گفتاري بوده و بهتر است براي درمان آن به گفتار درمانگر مراجعه شود.

فوايد گفتار درماني

يكي از مهمترين راه ها براي برقراري ارتباط، زبان است و اگر اختلالي در اين امر ايجاد شود علاوه بر مشكلات فردي، مشكلات اجتماعي نيز به همراه خواهد داشت. گفتار درماني منجر به رفع اختلالات گفتاري و ارتباطي مي‌شود. در واقع گفتار درماني جايگاه ويژه اي در جامعه پزشكي و مردم دارد. گفتار درماني علاوه بر رفع اختلالات گفتاري و زباني موجب درمان مشكلات بلع و تغذيه نيز مي شود. بسياري از كودكان كه از اختلالات گفتاري رنج مي برند، در بلع غذا نيز با مشكل مواجه هستند.

گفتار درمانگر براي درمان روي دو مورد متمركز است:

روش هايي براي تمرينات دهان كه منجر به توليد صدا، كلمات و جمله بندي مي شود.

استفاده از تصاوير و ابزارهايي مانند تبلت، كامپيوتر و... براي افزايش توانايي درك و گفتار كودك.

اختلالات گفتار درماني

اختلال در يك سري موارد مانند گفتار، زبان، صوت، ارتباط و بلع منجر به مشكلات گفتاري و ارتباطي شده و گفتار درمانگر در اين حوزه ها جهت رفع اختلالات، فعاليت مي كند. يكي از اختلالات گفتاري عدم پيدا كردن كلمات است كه بيشتر به علت نقص هاي زباني مانند اختلال در زبان ايجاد مي شود. همچنين وجود مشكلات ارتباطي كه فرد نمي تواند نظرات و افكار خود را با ديگران در ميان بگذارد و به نوعي ارتباط برقرار كند. اختلالات ساختاري زبان نيز از ديگر مشكلات گفتاري است. به اين معنا كه فرد نمي تواند جملات را به درستي بسازد و از نظر دستور زبان مشكل دارد.

زماني كه كودك يا فرد در ارتباط ميان حروف و صدا و نيز كلمات و معني آنها مشكل داشته باشد، در خواندن و نوشتن نيز دچار اشكال خواهد شد. همچنين اگر فرد مشكلات صوتي داشته باشد، صداهاي گوش خراش يا نازك ايجاد مي‌كند و در نهايت مشكل در درك مطالب است كه باعث عدم برقراري ارتباط با ديگران مي شود.

چه زماني به گفتاردرماني نياز داريم

اگر كودك در صحبت كردن مشكل داشته يا از حجم صدايي كم يا بلند استفاده كند يا منظور خود را نتواند به ديگران بگويد و نيز در دستور زبان براي جمله بندي ها دچار اشكال باشد، بايد به گفتار درمانگر مراجعه كند. اين كودكان علاوه بر آنكه در برقراري ارتباط با ديگران مشكل دارند داراي اعتماد به نفس پاييني هستند.

در صورت مشاهده موارد زير بايد به گفتار درمانگر مراجعه شود:

  • كودك ارتباط كلامي يا غير كلامي برقرار نكند.
  • ديگران متوجه صحبت هاي كودك نشوند.
  • كودك با لكنت زبان، تكرار كلمات و مكث طولاني صحبت كند.
  • كودك براي بيان خواسته هاي خود با كلمات مبارزه كند.
  • براي برقراري ارتباط با ديگران مانند بازي كردن، همكاري و... مشكل داشته باشد.
  • كودكاني كه بيماري‌هاي خاص مانند فلج مغزي، اختلال يادگيري، اوتيسم يا اختلالات شنوايي دارند.
  • كودكاني كه روند رشد گفتاري و زباني آنها تاخير داشته و دچار تأخير در صحبت كردن هستند.
  • چنانچه كودك خوب صحبت كند ولي در برقراري ارتباط مشكل داشته باشد.
  • كودكان مبتلا به اختلالات شنوايي (ناشنوايان و كم شنوايان)
  • كودكان مبتلا به اختلال بلع
  • تاخير در شروع گفتار توسط كودك
  • اشكال در بيان اصوات و واج‌ها

در حقيقت اگر هنگام صحبت كردن كودگ، ديگران به جاي توجه به محتواي صحبت، به طرز بيان كودك توجه كنند، به معني وجود مشكلات گفتاري است. اختلالات گفتاري در روابط اجتماعي و برقراري ارتباط با ديگران تاثير منفي زيادي روي كودك خواهد گذاشت. اين عوامل آسيبهاي روحي و رواني زيادي نيز به دنبال دارند. به همين منظور بايد نسبت به درمان آن سريعا اقدام شود. گفتاردرمانگر براي تشخيص مشكلات گفتاري ابتدا كودك را معاينه و ارزيابي كرده و سپس درمان را آغاز مي نمايند. در گفتار درماني نحوه درمان بيشتر بر اساس افزايش تواناييهاي كودك براي صحبت كردن و رفع مشكلات گفتاري است و بر پايه دارودرماني صورت نمي گيرد.

گفتار درماني به چه كاري مي آيد

گفتار درماني باعث مي شود كودك بتواند كلمات را درست ادا كرده و بهتر از زبان استفاده كند.

گفتار درمانگر مي تواند اختلالات گفتار و زبان و همچنين مشكلات بلع و ناتواني در بيان واج‌ها و اصوات را درمان كند.

برطرف شدن اين مشكلات باعث افزايش اعتماد به نفس كودك شده و نيز باعث كاهش اضطراب و نگراني پدر و مادر خواهد شد. همچنين كودك ديگر مي تواند به راحتي با ديگران ارتباط برقرار كند.

تمرين هاي گفتار درماني

به منظور برطرف كردن مشكلات گفتاري و زباني، يكسري تمرينات را بهتر است در منزل با كودك خود انجام دهيد. در اين بخش به برخي از اين تمرين ها اشاره مي كنيم. چنانچه در هنگام انجام اين تمرينات كودك با مشكل روبرو است بايد با گفتار درمانگر مشورت كنيد.

۱- با كودك خود صحبت كنيد.

روش مناسب كمك به درمان مشكلات گفتاري كودك تشويق او به صحبت كردن درباره مسائل و اتفاقات روز است. پدر و مادر مي توانند درباره كارهايي كه كودك در طول روز انجام داده با او صحبت كرده و او را به حرف زدن سوق دهند.

۲- از كودك خود درباره نوع بازي و كاري كه مي خواهد انجام دهد سوال بپرسيد.

مثلاً از او بپرسيد كه بازي دوست داري انجام دهي؟ يا دوست داري در پارك توپ بازي كني؟ و سوالاتي از اين قبيل.

۳ - به كودك خود مسئوليت بدهيد و درباره طريقه انجام آن با او صحبت كنيد.

به عنوان مثال از او بخواهيد به خواهر يا برادر كوچكترش در لباس پوشيدن كمك كند. يا با او بازي نمايد و سپس در مورد اين مسائل نظر او را بپرسيد. مثلا از او بپرسيد آيا كمك به خواهر يا برادرش دشوار بود؟ و...

۴- در انجام كارهاي منزل به او مسئوليت بدهيد.

به عنوان مثال از كودك بخواهيد و سايل اتاقش را مرتب كند يا به گياهان آب بدهد و در اين زمان با او صحبت هم بكنيد.

۵- با كودك خود بازي كنيد و در حين بازي با او حرف بزنيد.

۶- درباره بازي كودك خود با دوستان يا فاميل با او صحبت كنيد تا آن را برايتان تعريف كرده و با شما هم كلام شود.

۷- از آينه براي گفتار درماني استفاده كنيد. بازي آينه باعث مي شود كودك تلفظ درست كلمات و هماهنگي فك و زبان را ياد بگيرد.

۸- براي پيدا كردن منشاء مشكلات گفتاري كودك، با تهيه يك جدول عوامل موثر در اين زمينه را مشخص كرده و زمان آن را بنويسيد.

۹- زمان تماشاي تلويزيون را براي كودك خود كاهش دهيد تا بيشتر به بازي هاي مرتبط با گفتار درماني و يا صحبت كردن بپردازد.

۱۰- از كودك خود بخواهيد كتاب مورد علاقه اش را برايتان بخواند.

۱۱- براي كودك خود داستان صوتي بگذاريد تا بتواند با تلفظ صحيح كلمات آشنا شود.

ديگر بازي هاي گفتار درماني

۱ - بازي فلش كارت:

فلش كارتهايي از تصاوير گوناگون تهيه كرده و از كودك بخواهيد نام آنها را بگويد. در اين بازي از تصاوير ساده شروع كنيد و در صورت تاخير كودك براي نام بردن كلمات، به او زمان بدهيد.

۲ - بازي لي لي

در بازي لي لي از كودك بخواهيد هنگام شروع بازي و پريدن در هر شماره، كلمه خواسته شده را بگويد به اين صورت كودك ۹ بار كلمه را تكرار خواهد كرد و هنگام بازي مجدد كلمه اي جديد به او بگوييد. سپس در انتها كودك را با يك هديه تشويق كنيد.

۳ - توب بازي يا استپ هوايي

در اين بازي با كودك خود توپ بازي كرده و در هر بار از او بخواهيد كلمه اي را تكرار كند.

۴ - با كودك خود راه برويد.

در اين روش با كودك خود به پياده روي برويد و از كودك بخواهيد كلمه مورد نظر شما را بگويد و در صورت تلفظ درست آن، يك قدم به جلو برويد.

تمرين حركتي، دهاني و گفتاري

اگر عضلات دهاني كودك، ضعف در گفتار داشته باشند، با يك سري تمرين هايي كه باعث تقويت عضلات فك، زبان، گونه و لب ها مي شود، كودك خود را در بهبود روند رشد گفتاري آن ياري نماييد.

حركات لب:

براي اين روش از كودك بخواهيد صداهايي مانند اووو يا اييي اين را بگويد و تكرار كند يا لپ خود را باد كرده و خالي نمايد. نوشيدن مايعات با ني نيز كمك زيادي در اين رابطه خواهد كرد.

حركات زبان:

روش هايي كه براي حركات زباني است شامل گفتن حروف مانند ب‌،ب،ر،ر،ن،ن و... است و نيز كلمه ي برو را با اغراق بيان كند. اين تمرينات به كودك كمك مي‌كند تا تلفظ صحيح حروف را ياد گرفته و زبان خود را براي بيان آنها درست حركت دهد.

حركات گونه:

روش هاي مربوط به حركات گونه شامل بستن لب و منقبض كردن عضلات گونه است. يا كودك حرف o را با لبهاي خود بسازد. در اين تمرين ها عضلات گونه تقويت خواهد شد.

ساخت حباب:

يكي از روش هاي مناسب براي تقويت عضلات لب و صورت كودك باد كردن بادكنك است.

ساز دهني:

زدن سازدهني يكي از روش هاي موثر در تقويت عضلات لب و دهان و نيز كنترل تنفس است. تمركز روي نت هاي ساز و حركت لب ها باعث تقويت آن و كنترل تنفس مي‌شود.

خوردن كره بادام زميني و خوراكي هاي شيرين:

كره بادام زميني يا شكلات را به اطراف دهان كودك خود زده و از او بخواهيد آن را با زبان ليس بزند. اين روش نيز باعث تقويت عضلات زبان مي‌شود.

درمان تاخير در گفتار

مشكل تأخير در گفتار كه در برخي كودكان وجود دارد و با گفتار درماني برطرف خواهد شد. در اصطلاح به مشكل تاخير در گفتار، ليت تاكر گفته مي شود. برخي از كودكان گاهي ديرتر از همسالان خود شروع به حرف زدن مي‌كنند. با گفتار درماني به روش هاي مختلف از جمله بازي درماني و انجام تمرين هاي لازم در منزل مي توان اين مشكل را برطرف كرد.

سنين گفتار درماني

هر چه سريعتر نسبت به گفتار درماني كودك خود اقدام كنيد، نتيجه مطلوب تري خواهيد گرفت. در هر سني كه متوجه مشكل گفتاري فرزند خود شديد، نسبت به درمان آن و مراجعه به گفتار درمانگر بايد اقدام نماييد. گفتار درماني را از سن دو سالگي مي توانيد شروع كنيد. اگر براي درمان اختلالات گفتاري كودك خود دير اقدام نماييد كودك دچار عدم اعتماد به نفس شده و در مدرسه مشكلات ديگري نظير برقراري ارتباط، صحبت نكردن و اختلال در تلفظ پيدا خواهد كرد. مراجعه به گفتار درمانگر در زمان طلايي و مناسب آن تأثير چشمگيري در بهبودي فرزندتان خواهد داشت. در ادامه مطلب به گفتاردرماني در سنين مختلف اشاره مي كنيم.

گفتار درماني كودك كمتر از دو سال

كودك در سنين كمتر از دو سال نمي تواند صحبت كند و تنها قادر است آواهايي را بسازد. در اين سن تشخيص نياز كودك به گفتار درماني كمي دشوار است. همچنين كودك در اين سن كودك مي تواند صداهايي مانند دا را تكرار نمايد. والدين با تشويق كودك بايد او را نسبت به حرف زدن ترغيب كنند. در اين بازه زماني، والدين هنگام غذا دادن يا حمام بردن كودك، بايد با تكان دادن دست و سر يا اشاره كردن با او ارتباط برقرار كنند. كودك در اين سن مي تواند اسامي مانند اسم‌ خواهر يا نزديكان، اسامي اعضاي بدن مانند چشم، دست و...، اسامي اشيا مانند مسواك، تخت و...، اسامي حيوانات مانند پيشي، هاپو و... را تكرار كند.

همچنين با آموزش افعال ساده مانند رفت، آمد، برو و كلمات پرسشي مانند چي، كجا و... ونيز كلماتي مانند بالا، پايين و... مي توان به رشد گفتاري كودك كمك كرد. در مراحل بعد نيز ميتوان به كودك استفاده از تركيب كلمات و ساختن جملات كوتاه مانند اين چيه؟ توپ كجاست؟ و... را ياد داد.

گفتار درماني كودك ۲ تا ۳ سال

در اين گروه سني بايد تمرينات را ادامه داد و تكرار كرد تا نتيجه مطلوب به دست آيد. همچنين بايد جملات سه كلمه اي به كار برد كه فعل و فاعل و مفعول در آن ها وجود داشته باشد. همچنين با كودك به صورت روان صحبت كنيد و سطح كلامي بالاتر از او داشته باشيد. از بازي بله يا خير نيز مي توانيد بهره بگيريد. ضمناً بايد توجه داشته باشيد كه در مسير گفتاردرماني نبايد عجول بود، در حالت عادي با افزايش سن كودك مشكلات گفتاري او بهتر خواهد شد.

در اين سن موارد زير را مي‌توان به كودك آموزش داد:

  • واژه هاي زبان فارسي كه شامل اسامي، افعال، قيدها، ضميرها و جملات پرسشي هستند.
  • اسم مكانهايي كه داخل خانه مثل اتاق ، حمام و نيز مكان هاي شناخته شده بيرون از منزل مانند پارك و...
  • آموزش اسامي متعدد به مانند وعده هاي غذايي، شغل پدر و مادر، رنگ ها، ضمير هاي گوناگون (من، تو و..)، پديده هاي جوي (باران، برف و...)، كلمات پرسشي (چقدر، كدام، چرا) و...
  • آموزش به كار بردن درست حروف اضافه در جملات كه شامل به،با، از، تا، ولي، چون است.
  • آموزش اعداد از ۱ تا ۱۰ و بيان شمارشي آنها.

گفتار درماني كودك ۳ تا ۴ سال

در گفتار درماني كودكان ۳ تا ۴ سال از جملات پيچيده تري استفاده خواهد شد. همچنين شامل تركيب كلمات بيشتر و ساختن جملات كامل خواهد بود. در اين گروه سني اشكال هندسي به كودكان ياد داده مي‌شود و كودك با نگاه به شكل بايد نام آن را بگويد. جملات كاربردي در روابط اجتماعي نيز زيبا تر خواهند بود مانند من شما را دوست دارم، مرسي كه به من شيريني داديد و...

گفتار درماني كودكان ۴ تا ۵ سال

كودكان در اين گروه سني مي توانند گفتار را به صورت كامل انجام دهند. در گفتار درماني اين گروه سني؛ كودكان بايد به طور پيوسته جملات را به كار گيرند و از اتفاقات روزمره خود و خانواده صحبت كنند. در اين گروه سني كودكان بسيار كنجكاو تر بوده و سوالات متعددي مي پرسند، همچنين عموما كودكان ۴ تا ۵ سال در روان بودن گفتار خود مشكل دارند و نه در نارواني گفتار و نيز افعال را مي‌توانند به درستي صرف كنند.

تكنيك و تمرينات گفتاري براي كودكان تازه متولد شده و نوپايان

  • كودك را تشويق به تقليد از صداهاي ساده كنيد.
  • صدا هاي ساده مانند آآآ، دااا و... را براي كودك تكرار كنيد تا او تشويق به تقليد از آن ها شود.
  • برقراري تماس چشمي و آرام صحبت كردن
  • با كودك خود به آرامي حرف بزنيد تا كلام شما را درك كند و با برقراري تماس چشمي او را تشويق به تكرار نماييد. در صورت تلفظ اشتباه كلمات آن را تصحيح كرده و دوباره تكرار كنيد.
  • با كودك خود بازي كنيد.
  • با انجام بازي هاي مناسب براي كودك، اعتماد به نفس او را افزايش داده و او را ترغيب كنيد تا با شما صحبت كند.
  • از كودك درباره كاري كه انجام مي دهد سوال بپرسيد.
  • مثلاً اگر كودك در حال راه رفتن يا بازي كردن است، از او بپرسيد الان چه كاري انجام مي‌دهي؟ و به اين صورت او را به برقراري ارتباط و صحبت كردن وا داريد.
  • شعر خواندن
  • براي كودك خود شعر بخوانيد. اگر با آهنگ يا ريتم خاصي آن را انجام دهيد، تاثير بيشتري روي گفتار كودك و بهبودي آن خواهد داشت.
  • كودك را در برقراري ارتباط تشويق كنيد.
  • زماني كه كودك براي برقراري ارتباط با ديگران و يا با شما تلاش مي كند، او را به اين كار تشويق كرده تا علاوه بر افزودن اعتماد به نفس در او، در سنين بالاتر رابطه بهتري با پدر و مادر داشته باشد.

دانلود نرم افزار آموزش گفتار درماني بيان

براي كمك به بهبود روند گفتار درماني مي توانيد از نرم افزار گفتار درماني استفاده كنيد. در طراحي اين نرم افزار از محيط جذابي استفاده شده تا كودكان با آن ارتباط برقرار كرده و تمرين هاي آن را انجام دهند. اين نرم افزارها را مي توان به تنهايي يا در جلسات گفتار درماني استفاده كرد. متخصصان گفتار درماني و افراد مي‌توانند از اين نرم‌افزارها بهره ببرند. يكي از نمونه هاي نرم افزارهاي گفتاردرماني، نرم افزار توليد بيان نسخه خانگي است كه تلفظ حروف فارسي را در بر دارد و در عين حال استفاده از آن راحت است.

هزينه گفتاردرماني در منزل

گفتار درماني در كلينيك و درمانگاه ها هزينه كمتري نسبت به درمان در منزل دارد. هم چنين هر حيطه ي كاري گفتار درماني هزينه متفاوتي دارد. نوع اختلال نيز در تعيين هزينه موثر است. متاسفانه هزينه گفتار درماني تحت پوشش بيمه قرار ندارد و خانواده‌ها بايد خود اين هزينه‌ها را پرداخت كنند. هر نيم ساعت گفتار درماني حدوداً هزينه اي معادل ۴۴ هزار تومان مي شود. اگر خانواده‌اي از پس تامين هزينه‌ها برنيايد، بهتر است گفتاردرماني در منزل توسط والدين صورت بگيرد.

گفتار درماني كودكان + تكنيك ها و بازي هاي گفتار درماني

گفتار درماني كودكان + تكنيك ها و بازي هاي گفتار درماني

گفتار درماني به تشخيص، بررسي و درمان آسيب هاي گفتاري و زباني مي پردازد. در حقيقت گفتار درماني كه جزو رشته‌هاي علوم توانبخشي است، اختلالات مربوط به ارتباط، صوت، درك و بلع را تشخيص داده و در جهت درمان آن اقدام مي كند. چنانچه كودكان در تلفظ كلمات مشكل داشته باشند، گفتار درمانگر مي‌تواند به آنها كمك كرده و مشكلات گفتاري و زباني را برطرف نمايد. در ادامه اين مطلب به توضيح گفتار درماني كودكان خواهيم پرداخت.

اگر كودك نتواند كلمات را واضح و روان بيان كند و يا خواسته هاي خود را به صورت يك جمله بگويد به معناي اختلالات گفتاري است. اين كودكان هجاهاي صوتي را شكسته ادا كرده و به همين علت در برقراري ارتباط با ديگران مشكل پيدا خواهند كرد. همچنين در صورتي كه كودك نتواند تلفظ كلمات را درست بيان كند يا دايره محدودي از واژگان داشته و يا لكنت زبان و مكث طولاني در صحبت كردن و عدم برقراري ارتباط با ديگران داشته باشد، از اختلالات گفتاري رنج مي برد. اين موارد رايج ترين اختلالات گفتاري هستند و كودكان مبتلا به اين مشكلات اعتماد به نفس پاييني دارند. با مراجعه به گفتار درمانگر مي توان تا حد زيادي اين مشكلات را برطرف كرد.

گفتاردرماني كودكان چيست

با گفتار درماني مي‌توان گفتار كودك را بهبود بخشيد. مشكلات گفتاري مانند لكنت زبان، بيان اشتباه واج‌ها و صداها، بيان ضعيف و... با گفتار درماني درمان خواهد شد.

گفتار درماني در موارد زير به كودك كمك مي كند:

- كنترل حجم صداي توليد شده

- اداي درست كلمات و صداها

- بيان كلمات در قالب جمله

در حقيقت گفتار درماني علمي است كه به بررسي اختلالات تاثير گذار روي گفتار مي‌پردازد. شايد اشتباهاً تصور شود كه گفتار درماني به معناي درمان با گفتار است. اما در واقع به معناي درمان اختلالات گفتار و زبان است. گفتار درماني نه تنها در زمينه مشكلات گفتاري بلكه در درك و بيان زبان نيز به كودك كمك مي كند. در بزرگسالان نيز گفتاردرماني براي افرادي كه مشكلات گفتاري داشته و نمي توانند روان صحبت كنند، به كار مي رود. گفتار درماني متعلق به سن خاصي نيست و در هر سني در صورت وجود مشكلات گفتاري مي‌توان به گفتار درمانگر مراجعه كرد.

نوزادان، نوپايان يا حتي افراد مسن كه بر اثر سكته مغزي دچار مشكلات گفتاري هستند، با مراجعه به گفتار درمانگر مي‌توانند بهبودي خود را دوباره به دست آورند. البته اين نكته نيز حائز اهميت است كه گفتار درمانگر بايد فردي باتجربه باشد و بتواند با همه سنين ارتباط برقرار كند. عقب ماندگي ذهني يكي از عمده اختلالات گفتاري است كه خود موجب بروز اختلالات ديگر مي‌شود. همچنين اختلالات شنوايي و اختلالات بينايي نيز منجر به مشكلات گفتاري شده و رشد گفتار و زبان را با تأخير مواجه مي كنند.

سلامت فيزيكي و عاطفي كودكان نيز روي گفتار آنها تاثير مي گذارد. در خانواده‌هاي پر تنش به علت محدوديت در رشد حسي و حركتي، هماهنگي عصبي براي زبان و گفتار وجود نداشته و باعث تاخير در رشد حسي - حركتي كودك و نهايتا مشكلات گفتاري او مي‌شود. هوش كودك نيز نقش بسزايي در روند رشد گفتاري او دارد. به اين ترتيب كودك مي‌تواند نمادها را بشناسد و به كمك آن از عملكردهاي شناختي مانند توجه كردن، بررسي و شناسايي و نيز برقراري ارتباط و به ياد سپردن آنها بهره گيرد. گفتار درمانگر مي‌تواند اختلالات گفتاري و ارتباطي و نيز بازتواني و ناتواني را بررسي و ارزيابي كند.

يكي از الگوهاي موثر در روند رشد گفتاري كودك، مادر است. در صورتي كه خللي در رابطه عاطفي مادر و كودك وارد شود، ممكن است به مشكلات گفتاري كودك منجر گردد. همچنين رشد زبان (از لحاظ جنسيتي) در دختران زودتر از پسران است. در خانواده‌هايي كه داراي يك فرزند هستند و توجه لازم به آموزش كودك مي‌شود، رشد زباني كودك به خصوص براي فرزند دختر، بيشتر است. كودكان تمايل دارند در گروههاي همسالان خود عضو شوند و با برقراري ارتباط، رشد گفتاري خود را افزايش دهند. كودكان هم سن، با يكديگر رغبت بيشتري براي صحبت كردن دارند و به صورت چند نفره بازي مي كنند، تلويزيون تماشا مي كنند و به فعاليت‌هاي مختلف مي پردازند.

در سنين بين ۱۲ تا ۲۴ ماهگي كودك به جاي صحبت كردن، از علم اشاره به خوبي استفاده مي كند مانند باي باي كردن و همچنين قادر است صداهاي مختلف مانند صداي حيوانات را تقليد كند. همچنين در اين سن مشكلات گفتاري بيشتر مشخص هستند. بعد از دو سالگي كودك بايد بتواند صداها و كلمات را بيان كند و از جمله هاي كوتاه براي بيان خواسته هاي خود استفاده نمايد. در اين سن كودك نبايد مدام از كلمات تكراري استفاده كند.

پدر و مادر بايد هنگام صحبت كردن كودك به گرفتگي و تن صداي آن توجه كنند. چنانچه كودك كلمات را به طور واضح بيان نكند يا جملات را كامل نكرده و در درك مطالب مشكل داشته باشد، داراي مشكلات گفتاري بوده و بهتر است براي درمان آن به گفتار درمانگر مراجعه شود.

فوايد گفتار درماني

يكي از مهمترين راه ها براي برقراري ارتباط، زبان است و اگر اختلالي در اين امر ايجاد شود علاوه بر مشكلات فردي، مشكلات اجتماعي نيز به همراه خواهد داشت. گفتار درماني منجر به رفع اختلالات گفتاري و ارتباطي مي‌شود. در واقع گفتار درماني جايگاه ويژه اي در جامعه پزشكي و مردم دارد. گفتار درماني علاوه بر رفع اختلالات گفتاري و زباني موجب درمان مشكلات بلع و تغذيه نيز مي شود. بسياري از كودكان كه از اختلالات گفتاري رنج مي برند، در بلع غذا نيز با مشكل مواجه هستند.

گفتار درمانگر براي درمان روي دو مورد متمركز است:

روش هايي براي تمرينات دهان كه منجر به توليد صدا، كلمات و جمله بندي مي شود.

استفاده از تصاوير و ابزارهايي مانند تبلت، كامپيوتر و... براي افزايش توانايي درك و گفتار كودك.

اختلالات گفتار درماني

اختلال در يك سري موارد مانند گفتار، زبان، صوت، ارتباط و بلع منجر به مشكلات گفتاري و ارتباطي شده و گفتار درمانگر در اين حوزه ها جهت رفع اختلالات، فعاليت مي كند. يكي از اختلالات گفتاري عدم پيدا كردن كلمات است كه بيشتر به علت نقص هاي زباني مانند اختلال در زبان ايجاد مي شود. همچنين وجود مشكلات ارتباطي كه فرد نمي تواند نظرات و افكار خود را با ديگران در ميان بگذارد و به نوعي ارتباط برقرار كند. اختلالات ساختاري زبان نيز از ديگر مشكلات گفتاري است. به اين معنا كه فرد نمي تواند جملات را به درستي بسازد و از نظر دستور زبان مشكل دارد.

زماني كه كودك يا فرد در ارتباط ميان حروف و صدا و نيز كلمات و معني آنها مشكل داشته باشد، در خواندن و نوشتن نيز دچار اشكال خواهد شد. همچنين اگر فرد مشكلات صوتي داشته باشد، صداهاي گوش خراش يا نازك ايجاد مي‌كند و در نهايت مشكل در درك مطالب است كه باعث عدم برقراري ارتباط با ديگران مي شود.

چه زماني به گفتاردرماني نياز داريم

اگر كودك در صحبت كردن مشكل داشته يا از حجم صدايي كم يا بلند استفاده كند يا منظور خود را نتواند به ديگران بگويد و نيز در دستور زبان براي جمله بندي ها دچار اشكال باشد، بايد به گفتار درمانگر مراجعه كند. اين كودكان علاوه بر آنكه در برقراري ارتباط با ديگران مشكل دارند داراي اعتماد به نفس پاييني هستند.

در صورت مشاهده موارد زير بايد به گفتار درمانگر مراجعه شود:

  • كودك ارتباط كلامي يا غير كلامي برقرار نكند.
  • ديگران متوجه صحبت هاي كودك نشوند.
  • كودك با لكنت زبان، تكرار كلمات و مكث طولاني صحبت كند.
  • كودك براي بيان خواسته هاي خود با كلمات مبارزه كند.
  • براي برقراري ارتباط با ديگران مانند بازي كردن، همكاري و... مشكل داشته باشد.
  • كودكاني كه بيماري‌هاي خاص مانند فلج مغزي، اختلال يادگيري، اوتيسم يا اختلالات شنوايي دارند.
  • كودكاني كه روند رشد گفتاري و زباني آنها تاخير داشته و دچار تأخير در صحبت كردن هستند.
  • چنانچه كودك خوب صحبت كند ولي در برقراري ارتباط مشكل داشته باشد.
  • كودكان مبتلا به اختلالات شنوايي (ناشنوايان و كم شنوايان)
  • كودكان مبتلا به اختلال بلع
  • تاخير در شروع گفتار توسط كودك
  • اشكال در بيان اصوات و واج‌ها

در حقيقت اگر هنگام صحبت كردن كودگ، ديگران به جاي توجه به محتواي صحبت، به طرز بيان كودك توجه كنند، به معني وجود مشكلات گفتاري است. اختلالات گفتاري در روابط اجتماعي و برقراري ارتباط با ديگران تاثير منفي زيادي روي كودك خواهد گذاشت. اين عوامل آسيبهاي روحي و رواني زيادي نيز به دنبال دارند. به همين منظور بايد نسبت به درمان آن سريعا اقدام شود. گفتاردرمانگر براي تشخيص مشكلات گفتاري ابتدا كودك را معاينه و ارزيابي كرده و سپس درمان را آغاز مي نمايند. در گفتار درماني نحوه درمان بيشتر بر اساس افزايش تواناييهاي كودك براي صحبت كردن و رفع مشكلات گفتاري است و بر پايه دارودرماني صورت نمي گيرد.

گفتار درماني به چه كاري مي آيد

گفتار درماني باعث مي شود كودك بتواند كلمات را درست ادا كرده و بهتر از زبان استفاده كند.

گفتار درمانگر مي تواند اختلالات گفتار و زبان و همچنين مشكلات بلع و ناتواني در بيان واج‌ها و اصوات را درمان كند.

برطرف شدن اين مشكلات باعث افزايش اعتماد به نفس كودك شده و نيز باعث كاهش اضطراب و نگراني پدر و مادر خواهد شد. همچنين كودك ديگر مي تواند به راحتي با ديگران ارتباط برقرار كند.

تمرين هاي گفتار درماني

به منظور برطرف كردن مشكلات گفتاري و زباني، يكسري تمرينات را بهتر است در منزل با كودك خود انجام دهيد. در اين بخش به برخي از اين تمرين ها اشاره مي كنيم. چنانچه در هنگام انجام اين تمرينات كودك با مشكل روبرو است بايد با گفتار درمانگر مشورت كنيد.

۱- با كودك خود صحبت كنيد.

روش مناسب كمك به درمان مشكلات گفتاري كودك تشويق او به صحبت كردن درباره مسائل و اتفاقات روز است. پدر و مادر مي توانند درباره كارهايي كه كودك در طول روز انجام داده با او صحبت كرده و او را به حرف زدن سوق دهند.

۲- از كودك خود درباره نوع بازي و كاري كه مي خواهد انجام دهد سوال بپرسيد.

مثلاً از او بپرسيد كه بازي دوست داري انجام دهي؟ يا دوست داري در پارك توپ بازي كني؟ و سوالاتي از اين قبيل.

۳ - به كودك خود مسئوليت بدهيد و درباره طريقه انجام آن با او صحبت كنيد.

به عنوان مثال از او بخواهيد به خواهر يا برادر كوچكترش در لباس پوشيدن كمك كند. يا با او بازي نمايد و سپس در مورد اين مسائل نظر او را بپرسيد. مثلا از او بپرسيد آيا كمك به خواهر يا برادرش دشوار بود؟ و...

۴- در انجام كارهاي منزل به او مسئوليت بدهيد.

به عنوان مثال از كودك بخواهيد و سايل اتاقش را مرتب كند يا به گياهان آب بدهد و در اين زمان با او صحبت هم بكنيد.

۵- با كودك خود بازي كنيد و در حين بازي با او حرف بزنيد.

۶- درباره بازي كودك خود با دوستان يا فاميل با او صحبت كنيد تا آن را برايتان تعريف كرده و با شما هم كلام شود.

۷- از آينه براي گفتار درماني استفاده كنيد. بازي آينه باعث مي شود كودك تلفظ درست كلمات و هماهنگي فك و زبان را ياد بگيرد.

۸- براي پيدا كردن منشاء مشكلات گفتاري كودك، با تهيه يك جدول عوامل موثر در اين زمينه را مشخص كرده و زمان آن را بنويسيد.

۹- زمان تماشاي تلويزيون را براي كودك خود كاهش دهيد تا بيشتر به بازي هاي مرتبط با گفتار درماني و يا صحبت كردن بپردازد.

۱۰- از كودك خود بخواهيد كتاب مورد علاقه اش را برايتان بخواند.

۱۱- براي كودك خود داستان صوتي بگذاريد تا بتواند با تلفظ صحيح كلمات آشنا شود.

ديگر بازي هاي گفتار درماني

۱ - بازي فلش كارت:

فلش كارتهايي از تصاوير گوناگون تهيه كرده و از كودك بخواهيد نام آنها را بگويد. در اين بازي از تصاوير ساده شروع كنيد و در صورت تاخير كودك براي نام بردن كلمات، به او زمان بدهيد.

۲ - بازي لي لي

در بازي لي لي از كودك بخواهيد هنگام شروع بازي و پريدن در هر شماره، كلمه خواسته شده را بگويد به اين صورت كودك ۹ بار كلمه را تكرار خواهد كرد و هنگام بازي مجدد كلمه اي جديد به او بگوييد. سپس در انتها كودك را با يك هديه تشويق كنيد.

۳ - توب بازي يا استپ هوايي

در اين بازي با كودك خود توپ بازي كرده و در هر بار از او بخواهيد كلمه اي را تكرار كند.

۴ - با كودك خود راه برويد.

در اين روش با كودك خود به پياده روي برويد و از كودك بخواهيد كلمه مورد نظر شما را بگويد و در صورت تلفظ درست آن، يك قدم به جلو برويد.

تمرين حركتي، دهاني و گفتاري

اگر عضلات دهاني كودك، ضعف در گفتار داشته باشند، با يك سري تمرين هايي كه باعث تقويت عضلات فك، زبان، گونه و لب ها مي شود، كودك خود را در بهبود روند رشد گفتاري آن ياري نماييد.

حركات لب:

براي اين روش از كودك بخواهيد صداهايي مانند اووو يا اييي اين را بگويد و تكرار كند يا لپ خود را باد كرده و خالي نمايد. نوشيدن مايعات با ني نيز كمك زيادي در اين رابطه خواهد كرد.

حركات زبان:

روش هايي كه براي حركات زباني است شامل گفتن حروف مانند ب‌،ب،ر،ر،ن،ن و... است و نيز كلمه ي برو را با اغراق بيان كند. اين تمرينات به كودك كمك مي‌كند تا تلفظ صحيح حروف را ياد گرفته و زبان خود را براي بيان آنها درست حركت دهد.

حركات گونه:

روش هاي مربوط به حركات گونه شامل بستن لب و منقبض كردن عضلات گونه است. يا كودك حرف o را با لبهاي خود بسازد. در اين تمرين ها عضلات گونه تقويت خواهد شد.

ساخت حباب:

يكي از روش هاي مناسب براي تقويت عضلات لب و صورت كودك باد كردن بادكنك است.

ساز دهني:

زدن سازدهني يكي از روش هاي موثر در تقويت عضلات لب و دهان و نيز كنترل تنفس است. تمركز روي نت هاي ساز و حركت لب ها باعث تقويت آن و كنترل تنفس مي‌شود.

خوردن كره بادام زميني و خوراكي هاي شيرين:

كره بادام زميني يا شكلات را به اطراف دهان كودك خود زده و از او بخواهيد آن را با زبان ليس بزند. اين روش نيز باعث تقويت عضلات زبان مي‌شود.

درمان تاخير در گفتار

مشكل تأخير در گفتار كه در برخي كودكان وجود دارد و با گفتار درماني برطرف خواهد شد. در اصطلاح به مشكل تاخير در گفتار، ليت تاكر گفته مي شود. برخي از كودكان گاهي ديرتر از همسالان خود شروع به حرف زدن مي‌كنند. با گفتار درماني به روش هاي مختلف از جمله بازي درماني و انجام تمرين هاي لازم در منزل مي توان اين مشكل را برطرف كرد.

سنين گفتار درماني

هر چه سريعتر نسبت به گفتار درماني كودك خود اقدام كنيد، نتيجه مطلوب تري خواهيد گرفت. در هر سني كه متوجه مشكل گفتاري فرزند خود شديد، نسبت به درمان آن و مراجعه به گفتار درمانگر بايد اقدام نماييد. گفتار درماني را از سن دو سالگي مي توانيد شروع كنيد. اگر براي درمان اختلالات گفتاري كودك خود دير اقدام نماييد كودك دچار عدم اعتماد به نفس شده و در مدرسه مشكلات ديگري نظير برقراري ارتباط، صحبت نكردن و اختلال در تلفظ پيدا خواهد كرد. مراجعه به گفتار درمانگر در زمان طلايي و مناسب آن تأثير چشمگيري در بهبودي فرزندتان خواهد داشت. در ادامه مطلب به گفتاردرماني در سنين مختلف اشاره مي كنيم.

گفتار درماني كودك كمتر از دو سال

كودك در سنين كمتر از دو سال نمي تواند صحبت كند و تنها قادر است آواهايي را بسازد. در اين سن تشخيص نياز كودك به گفتار درماني كمي دشوار است. همچنين كودك در اين سن كودك مي تواند صداهايي مانند دا را تكرار نمايد. والدين با تشويق كودك بايد او را نسبت به حرف زدن ترغيب كنند. در اين بازه زماني، والدين هنگام غذا دادن يا حمام بردن كودك، بايد با تكان دادن دست و سر يا اشاره كردن با او ارتباط برقرار كنند. كودك در اين سن مي تواند اسامي مانند اسم‌ خواهر يا نزديكان، اسامي اعضاي بدن مانند چشم، دست و...، اسامي اشيا مانند مسواك، تخت و...، اسامي حيوانات مانند پيشي، هاپو و... را تكرار كند.

همچنين با آموزش افعال ساده مانند رفت، آمد، برو و كلمات پرسشي مانند چي، كجا و... ونيز كلماتي مانند بالا، پايين و... مي توان به رشد گفتاري كودك كمك كرد. در مراحل بعد نيز ميتوان به كودك استفاده از تركيب كلمات و ساختن جملات كوتاه مانند اين چيه؟ توپ كجاست؟ و... را ياد داد.

گفتار درماني كودك ۲ تا ۳ سال

در اين گروه سني بايد تمرينات را ادامه داد و تكرار كرد تا نتيجه مطلوب به دست آيد. همچنين بايد جملات سه كلمه اي به كار برد كه فعل و فاعل و مفعول در آن ها وجود داشته باشد. همچنين با كودك به صورت روان صحبت كنيد و سطح كلامي بالاتر از او داشته باشيد. از بازي بله يا خير نيز مي توانيد بهره بگيريد. ضمناً بايد توجه داشته باشيد كه در مسير گفتاردرماني نبايد عجول بود، در حالت عادي با افزايش سن كودك مشكلات گفتاري او بهتر خواهد شد.

در اين سن موارد زير را مي‌توان به كودك آموزش داد:

  • واژه هاي زبان فارسي كه شامل اسامي، افعال، قيدها، ضميرها و جملات پرسشي هستند.
  • اسم مكانهايي كه داخل خانه مثل اتاق ، حمام و نيز مكان هاي شناخته شده بيرون از منزل مانند پارك و...
  • آموزش اسامي متعدد به مانند وعده هاي غذايي، شغل پدر و مادر، رنگ ها، ضمير هاي گوناگون (من، تو و..)، پديده هاي جوي (باران، برف و...)، كلمات پرسشي (چقدر، كدام، چرا) و...
  • آموزش به كار بردن درست حروف اضافه در جملات كه شامل به،با، از، تا، ولي، چون است.
  • آموزش اعداد از ۱ تا ۱۰ و بيان شمارشي آنها.

گفتار درماني كودك ۳ تا ۴ سال

در گفتار درماني كودكان ۳ تا ۴ سال از جملات پيچيده تري استفاده خواهد شد. همچنين شامل تركيب كلمات بيشتر و ساختن جملات كامل خواهد بود. در اين گروه سني اشكال هندسي به كودكان ياد داده مي‌شود و كودك با نگاه به شكل بايد نام آن را بگويد. جملات كاربردي در روابط اجتماعي نيز زيبا تر خواهند بود مانند من شما را دوست دارم، مرسي كه به من شيريني داديد و...

گفتار درماني كودكان ۴ تا ۵ سال

كودكان در اين گروه سني مي توانند گفتار را به صورت كامل انجام دهند. در گفتار درماني اين گروه سني؛ كودكان بايد به طور پيوسته جملات را به كار گيرند و از اتفاقات روزمره خود و خانواده صحبت كنند. در اين گروه سني كودكان بسيار كنجكاو تر بوده و سوالات متعددي مي پرسند، همچنين عموما كودكان ۴ تا ۵ سال در روان بودن گفتار خود مشكل دارند و نه در نارواني گفتار و نيز افعال را مي‌توانند به درستي صرف كنند.

تكنيك و تمرينات گفتاري براي كودكان تازه متولد شده و نوپايان

  • كودك را تشويق به تقليد از صداهاي ساده كنيد.
  • صدا هاي ساده مانند آآآ، دااا و... را براي كودك تكرار كنيد تا او تشويق به تقليد از آن ها شود.
  • برقراري تماس چشمي و آرام صحبت كردن
  • با كودك خود به آرامي حرف بزنيد تا كلام شما را درك كند و با برقراري تماس چشمي او را تشويق به تكرار نماييد. در صورت تلفظ اشتباه كلمات آن را تصحيح كرده و دوباره تكرار كنيد.
  • با كودك خود بازي كنيد.
  • با انجام بازي هاي مناسب براي كودك، اعتماد به نفس او را افزايش داده و او را ترغيب كنيد تا با شما صحبت كند.
  • از كودك درباره كاري كه انجام مي دهد سوال بپرسيد.
  • مثلاً اگر كودك در حال راه رفتن يا بازي كردن است، از او بپرسيد الان چه كاري انجام مي‌دهي؟ و به اين صورت او را به برقراري ارتباط و صحبت كردن وا داريد.
  • شعر خواندن
  • براي كودك خود شعر بخوانيد. اگر با آهنگ يا ريتم خاصي آن را انجام دهيد، تاثير بيشتري روي گفتار كودك و بهبودي آن خواهد داشت.
  • كودك را در برقراري ارتباط تشويق كنيد.
  • زماني كه كودك براي برقراري ارتباط با ديگران و يا با شما تلاش مي كند، او را به اين كار تشويق كرده تا علاوه بر افزودن اعتماد به نفس در او، در سنين بالاتر رابطه بهتري با پدر و مادر داشته باشد.

دانلود نرم افزار آموزش گفتار درماني بيان

براي كمك به بهبود روند گفتار درماني مي توانيد از نرم افزار گفتار درماني استفاده كنيد. در طراحي اين نرم افزار از محيط جذابي استفاده شده تا كودكان با آن ارتباط برقرار كرده و تمرين هاي آن را انجام دهند. اين نرم افزارها را مي توان به تنهايي يا در جلسات گفتار درماني استفاده كرد. متخصصان گفتار درماني و افراد مي‌توانند از اين نرم‌افزارها بهره ببرند. يكي از نمونه هاي نرم افزارهاي گفتاردرماني، نرم افزار توليد بيان نسخه خانگي است كه تلفظ حروف فارسي را در بر دارد و در عين حال استفاده از آن راحت است.

هزينه گفتاردرماني در منزل

گفتار درماني در كلينيك و درمانگاه ها هزينه كمتري نسبت به درمان در منزل دارد. هم چنين هر حيطه ي كاري گفتار درماني هزينه متفاوتي دارد. نوع اختلال نيز در تعيين هزينه موثر است. متاسفانه هزينه گفتار درماني تحت پوشش بيمه قرار ندارد و خانواده‌ها بايد خود اين هزينه‌ها را پرداخت كنند. هر نيم ساعت گفتار درماني حدوداً هزينه اي معادل ۴۴ هزار تومان مي شود. اگر خانواده‌اي از پس تامين هزينه‌ها برنيايد، بهتر است گفتاردرماني در منزل توسط والدين صورت بگيرد.

گفتار درماني كودكان + تكنيك ها و بازي هاي گفتار درماني

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 29

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 295
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 10
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 29
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 41
  • بازدید ماه : 417
  • بازدید سال : 833
  • بازدید کلی : 119867
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    لینک های ویژه